РЕСУРСОЗБЕРІГАЮЧІ ЕКОЛОГІЧНО ЧИСТІ ТЕХНОЛОГІЇ У МАШИНОБУДУВАННІ
Автори: ректор, д.т.н., професор Л.П. Клименко; к.т.н., доцент В.І. Андрєєв
ПРИЗНАЧЕННЯ
Досягнення максимальної довговічності і мінімальних зносів гільз циліндрів та поршневих кілець дизелів та двигунів внутрішнього згоряння.
На розроблений засіб зміцнення циліндрів ДВЗ авторами отримано патент України № 25101.
ОПИС РОЗРОБКИ
Структура чавуну гільз повинна мати графіт пластинчатої форми, прямий або завихровий, металеву матрицю у вигляді сорбітообразного перліту, повну відсутність структурно-вільного фериту та включення цементиту в кількості не більшій за 5 % площі шлифу.
Штучне прискорення охолодження внутрішньої поверхні відливка шляхом продування стиснутим повітрям дозволяє уникнути надмірного зростання графітних включень та отримати найбільш оптимальний, помірно розподілений пластинчатий графіт середніх розмірів.
Другий етап прискореного охолодження проводиться шляхом вприскування холодоагенту. Саме цей прискорений перехід інтервалу температур перлітного перетворення дозволяє отримати високодисперсну сорбітообразну структуру металевої основи чавуну. Дисперсність перліту при цьому не нижча Пд 0,3. Присутність фериту не спостеріга-ється. Структурно-вільний цементит на внутрішній поверхні гільзи відсутній.
Необхідно проводити другий етап інтенсивного охолодження тільки для частини гільзи, що прилягає до верхнього борту, не більш 1/3 відносної довжини. Така диференціація дозволяє отримати рівномірний знос циліндрів ДВЗ по висоті у процесі експлуатації.
Аналіз роботи двигунів з дослідницькими гільзами циліндрів показав підвищений ресурс їх у порівнянні з серійними на 35…40 %.
![]() |
Схема примусового охолодження відливки |
ГАЛУЗЬ ЗАСТОСУВАННЯ
Ливарне виробництво деталей для двигунів внутрішнього згоряння у машинобудівній та суднобудівній галузях.
У ливарному цеху ПВ «Київтрактородеталь» на карусельних установках, обладнаних системою примусового охолодження внутрішньої поверхні заготовок, було відлито промислові партії гільз циліндрів різноманітних типів двигунів, а саме – тракторних Д-240, Д-245, СМД-14, СМД-60, СМД-18Н, а також зміцнених гільз двигуна СМД-31А для комбайна «Дон».